sâmbătă, 24 noiembrie 2012

Teliu - cel mai lung tunel feroviar din Romania

  Calea ferata transcarpatica Brasov - Buzau... un vis neimplinit al comunitatii romanilor din "Tara Barsei" si un proiect ramas neterminat... ce mai traieste astazi  prin doua linii secundare: Harman - Intorsura Buzaului si Buzau - Nehoiasu.
  Si totusi, desi uitat aproape complet... traseul primei dintre aceste urme ale grandioasei idei ingineresti pastreaza inca un adevarat record pentru constructiile feroviare realizate pe teritoriul Romaniei si o monumentala lucrare de arta - Tunelul Teliu.
  Construit intre 15 Iulie 1924 si 30 Septembrie 1928, tunelul, ce a ramas pana in prezent cea mai ampla lucrare de acest tip realizata in Romania, a fost sapat manual de lucratorii angajati de antrepriza germana Julius Berger Tiefbau A.G. - Berlin.
  Realizata folosind o serie de solutii tehnice vizionare, aflate cu mult inaintea perioadei istorice in care se gasea Romania acelor ani (gabarit pentru linie dubla, electrificata), grandioasa lucrare de arta este foarte putin utilizata, fiind strabatuta, in fiecare zi, de doar cateva trenuri - automotoarele ce asigura cursele de calatori intre Brasov si Intorsura Buzaului - locul unde indrazneata idee a unei noi cai ferate transcarpatice s-a oprit definitiv.
  Si pentru ca acum cateva saptamani, colectia mea de "marturii ale istoriei feroviare" s-a imbogatit cu o noua achizitie, ce m-a inspirat sa scriu o frantura din povestea batranului tunel, ale carui portaluri maiestuoase mai stau inca solitar, intre statiile Budila si Teliu, voi incheia aceasta scurta istorie cu cateva imagini dintr-un album de mare valoare, tiparit la Sibiu, in anul 1925 si oferit in dar celor ce au avut onoarea de-a fi invitati sa ia parte la solemna ceremonie ce a avut loc in ziua de 26 Octombrie 1926, moment cand cele doua echipe de tunelisti au strapuns pentru totdeauna semeata culme a muntelui Teliu.

 
 
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu